‘København – sange fra storbyen’ – Nørrebro Teater

‘København – sange fra storbyen’: Instruktør Rolf Heim, kapelmester Niels Søren Hansen og scenograf Sisse Gerd Jørgensen tager i teaterkoncerten ‘København – sange fra storbyen’ sange fra og om København ud i nyfortolkninger, der med nye perspektiver fremkalder storbyens mange fortællinger. I ‘København’ kombineres en til flere af mine store passioner: teater, musik, København og skønne skuespillere. Forestillingen havde premiere på Nørrebro Teater i slutningen af september.

© Nørrebro Teater 2013, Foto: Miklos Szabo / Visuel identitet: Katja Faurschou

© Nørrebro Teater 2013, Foto: Miklos Szabo / Visuel identitet: Katja Faurschou

”København, du er kun alt jeg har” sådan synger ‘Ulige Numre’ i sangen ‘København’. Og København er netop hvad forestillingens karrierekvinde (Cecilie Stenspil), habitfyr (Laus Høybye), arbejderflab (Tom Jensen), pensionistmutter (Jannie Faurschou) og enlige mor (Trine Pallesen) har tilfælles i deres parallelle storbyliv rundt i København. København er deres fælles omdrejningspunkt om hvilket deres individuelle liv færdes, mødes og skilles, i takt med at deres små som store storbyfortællinger væver sig ind og ud imellem hinanden i et væld af nyfortolkede sange om København.

 

En spraglet størrelse
Forestillingen ‘København’ leder mig finurligt gennem København Nord(læder)Vest., Vesterbro, Christianshavn, Nyhavn, Nørrebro, Østerbro. Gennem Københavns mange attributter; vejarbejdet, det støjende metrobyggeri, storbyens larm og spektakel, den attraktivt dragende solskinsplet, ‘Hus Forbi’, kiosken, gadens graffiti, den grønne skraldespand og bænk, værtshuset og det spektakulære leben. Her oplever jeg kærlighedsaffæren, engangsknaldet og skammen, længslen til kærligheden og byen, hverdagens fortravlede arbejdsgang, kærlighedens op- og nedture, farverige festligheder, venskaber og fjendskaber, sorgen, døden og glæden. Det hele fantastisk favnet og indfanget i stemningsfyldte, nostalgiske og historieladede sange, som rummer Københavns mange facetter. Sange som sammen med en masse små genkendelige indslag fra livet og hverdagen i København binder forestillingens mange fortællinger sammen og skaber et fint flow. Et flow der dog ikke har en umiddelbar og klar konsekvent rød tråd, men netop af selvsamme grund formår at vise hvilken rodebutik og sammensurium fortællingernes fællesnævner København og storbylivet også samtidig er for en spraglet størrelse i form og udtryk.

En uudforsket oplevelse
Det bliver svært her helt at lægge skjul på, hvor meget jeg rent faktisk har gået og glædet mig til at se ‘København’. Ikke mindst fordi mange venner og bekendte, der har været inde for at se forestillingen før mig selv, har ytret stor begejstring, men i særlig grad fordi det jo netop handler om og tager udgangspunkt i mit elskede København.

Mine forventninger var således til stede, men på ingen måde skruet helt vildt op (ynder jeg aldrig helt at gøre, da jeg elsker at lade mig overraske), selv om de selvfølgelig stadigvæk formåede at farve lidt af oplevelsen (da de jo alligevel aldrig rigtigt helt forsvinder). En oplevelse som således tydeligt var en anden, når jeg ikke lige kendte eller synes at kunne genkende en sang, her særligt de mange fine klassikere af ældre dato, men dog blot en for mig anden og endnu uudforsket oplevelse.

Men men men hermed ikke sagt, at jeg ikke faldt for forestillingen, når jeg i de gamle såvel som nyere toner lod mig følge rundt i Københavns mange karakteristiske gader – tilbage i tiden til et andet København, men dog et København stadig meget lig det jeg kender bedst, blandet med storbyens nyere udtryk.

 

Alligevel så elsker vi byen
Med København som musikkens omdrejningspunkt tager Cecilie Stenspil, Laus Høybye, Trine Pallesen, Tom Jensen og Jannie Faurschou i ‘København’ mig sammen med storbyens stereotyper på tur i en festligt, ligefrem, barsk og nostalgisk kærlighedserklæring til byen.

I Anne Linnet-sangen ‘Akvarium’ skildres storbyens slagside således i første omgang gennem den shopaholic-ramte karrierekvinde, om hvem verdenen synes at ramle. Fra i det ene øjeblik at være i en performance-præget og selvfremstillings-tilfredsstillende verden, vender det hele pludselig 180° i det næste øjeblik, hvorefter det eneste ønske bliver det at kunne gå ind i sin egen lille verden, og bare være helt og aldeles sig selv – i sit helt eget akvarium, hvor man blot kan nøjes med at kigge ud på storbyens leben, frem for at tage del deri. En flot fremført skildring godt akkompagneret og smukt understreget af brugen af rekvisitter, hvor alle som udgangspunkt er i en og samme verden, men samtidigt mest af alt er i deres egen individuelle.

‘København’ rummer i det hele taget nogle rigtig lækre stemmer, som vrides godt og grundigt rundt i den københavnske musikhistorie og sjæl. Her synes Tom Jensen, med hans behageligt rustne stemme, i særlig udtalt grad at fange netop det København, som de mange nyfortolkede sange samlet set tegner et billede af. Eneste er dog, at de mange fangende og farverige klassikere fra det afsluttende medley desværre synes at forvinde lidt for meget ind i hinanden.

 

En kærlighedserklæring til København
Der er i det hele taget mange genkendelige fremstillinger i spil i de mange fortællinger fra ‘København’. Her finder du blandt andet moralisten som forsøger sig med at flytte rundt på og rydde op efter samfundets svagere stillede, solskinspletten som hurtigt besættes af de lys-hungrende byboere, den fragmenterede sympati og medborgerlige hjælpsomhed, den uligevægtige affære og hjemlængslen. Selv de mere brutale barskheder finder sin vej frem på scenen – også dem der synes mere upassende og decideret groteske. Med hvad ville København være uden alt dette? Og er det ikke netop derfor at jeg og mange andre elsker vores kære København? Fordi de mange solskinssider såvel som mørkere og mere støjende bagsider alle er en del af byen, og sammen med os alle sammen netop udgør det København er?

© Nørrebro Teater 2013, Foto: Miklos Szabo

© Nørrebro Teater 2013, Foto: Miklos Szabo

En ikke mindre end sprællevende spraglet musikalsk forestilling med pulserende fortællinger i alle afskygninger fra bylivets mange afkroge, for alle elskere, kærester, ekskærester, beundrere, venner, bekendte og familie af København.

 


Titel: ‘København’
Sted: Nørrebro Teater
Spilleperiode: 21. september 2013 – 10. november 2013
Varighed: ca. 1 time og 40 minutter inkl. pause

Instruktør: Rolf heim
Musikalsk ledelse: Niels Søren Hansen
Musikalsk arrangement: Niels Søren Hansen og Anders W. Birk
Scenografi: Sisse Gerd Jørgensen
Medvirkende: Cecilie Stenspil, Laus Høybye, Tom Jensen, Trine Pallesen og Jannie Faurschou
Musikere: Anders W. Birk (kapelmester), Anna Brønsted, Tom Bilde og Bent Clausen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s