‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’ – Østre Gasværk Teater

‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’: Tirsdag den 29. oktober havde Østre Gasværk Teater endelig premiere på fortsættelsen til sidste års musikteaterforestilling om Skammerens datter ‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’. En fængslende forestilling af Thomas Høg, Lasse Aagaard og Sune Svanekier baseret på Lene Kaaberbøls fantasy-univers i Skammer-serien, som tager dig med videre og dybere ind i fortællingens dytopiske og mørke verden, til steder hvor det gode med et kan forsvinde bag ondsindede tanker og handlinger, store kræfter og stærke følelser er på færde samt følelsen af at være alene altid ligger på lur og venter bag det næste hjørne.

Skammerens datter 2 - det endelige opgør

© Østre Gasværk Teater 2013, Foto: Robin Skjoldborg

En dyster fortsættelse
Allerede det at træde ind i salen er i sig selv virkningsfuldt. Inden jeg overhoved har fået sat mig ned på min plads indhylles jeg nemlig i en let tåge, som fortæller mig, at jeg nu er på vej ind i en anden verden. Det bliver godt nok ikke en verden meget lysere end det triste gråvejr, som præger vejret udenfor salens murer, der træder mig i møde med dette års fortsættelse af fortællingen om Skammerens datter. Dette yderligere betonet af de melankolske, dystre og mystiske underliggende toner, som skærer sig vej gennem hele forestillingen i smuk harmoni og fabelagtig sammensmeltning med fortællingens farlige færd, på flugt gennem landet fra fjender og dem man for en kort stund troede var ens venner – og til tider sågar på flugt fra en selv.

Fortsættelsen på ‘Skammerens datter’, ‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’, er et afsluttende og endnu mørkere samt endnu mere dystert møde med Dinas mange prøvelser og skammerevner – evnerne til at se ind i andre menneskers sjæl, inderste afkroge og hemmeligheder. I konfrontationen med fortiden rammer usikkerheden den noget iltert frustrerede og trodsigt sammenbidte Dina som egenhændigt må afveje sin egen placering og væren, og samtidig tage stilling til samt hånd om det gode og onde, i forsøget på at finde sig selv og sine skjulte kræfter, i en verden der syner manipulerende og kaotisk.

 

Farlige forventninger og dybere indlevelse
Skammerens datter 2 – det endelige opgør’ blev i første omgang en oplevelse med blandede følelser på spil. Det at jeg til forskel fra sidste år, har læst mig igennem Lene Kaabersbøls spændingsfyldte og opslugende bøger om Skammerens datter, har nemlig uden tvivl sat sig godt og grundigt til rette indeni mig. Noget som for mig derfor ikke bare sådan ude videre var til at komme udenom – det vil altid sætte sine spor, i den ene eller anden udstrækning, at have fortællingen det tættere på én. For mit vedkommende blev det således et vilkår jeg på godt og ondt måtte tage med mig i denne omgang.

Eftersom jeg jo allerede havde set ‘Skammerens datter’ inden jeg læste bøgerne, er det ikke oplevelsen, som når man pludselig i en filmatisering af en bog får sat ansigter på de ellers selvopdigtede og selvfortolkede karakterer i fortællingen, men mere det at jeg alt for hurtigt faldt over elementer som enten synes at mangle, eller blot synes anderledes og nye set i forhold til bogens mange hændelser. Noget som jeg med lidt besvær dog gav slip på undervejs i fortællingen, for i stedet at lade denne nye sammensætning tage mig med videre ind i fortællingens mørke, i takt med dennes fremadskridende og farefulde færd.

Men dermed ikke sagt, at det at jeg denne gang har læst bøgerne inden, og således i en eller anden ustrækning havde dem med mig ind og se ‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’, ikke også samtidigt netop var med til at give mig noget ekstra. Nemlig indforståetheder, hvor følelsen af at have noget sammen med fortællingens karakterer opstod. Og så selvfølgelig genkendelsen i fortællingens gang. En tryghed og glæde, som kun synes at væve mig endnu tættere ind i fortællingens spind og gribe mig i en dybere indlevelse i de mange tilstedeværende følelser.

 

Flugten, jagten og frygten
‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’ fører mig med på en hjertebankende, sveddryppende og skrækindjagende flugt med Skammerens datter Dina (Amalie-Marie Nybroe Fjeldmose), hendes bedste veninde Rosa (Sara Viktoria Bjerregaard Christensen), Nicodemus Ravens eller bare Nico (Simon Stenspil) og hendes familie, moren og Skammeren Melissina (Nastja Arcel), storebroren Davin (Carl-Christian Riestra) og lillesøsteren Melli (Annika Jo Østerlund Hansen). Det er en flugt ikke bare fra Dragens orden og dennes storhedsvanvittige, magtliderlige, hævngerrige og selvudnævnte Fyrst Drakan (Morten Hemmingsen), men også den mystisk mørke, tågefyldt forvirrende og farligt forførende fløjtespillende Sortemester Sezuan (Kim Hammelsvang Henriksen) – med et fløjtespil som kan gøre virkeligheden drømmende og drømme til virkelighed. En flugt der fører den hårdt prøvede flok ud i nye udfordringer, gennem venligt stemte byer som ved et trylleslag pludselig vender sig mod dem, og sender dem videre på flugt ud i frustrationernes og desperationernes tilstand, og lige fluks ind i Fyrstens fængslende favn. En flugt vis stakåndede tempo vises i kraft af korte og flygtige passager.

Sezuan og Dina

© Østre Gasværk Teater 2013, Foto: Robin Skjoldborg

 

Altid overraskende
Gasværks rå murer levede endnu engang fuldt ud op til forventningerne om skabelsen af et passende stemningsfuldt univers indenfor hvilket fortællingens middelalderlige miljø blev formidabelt understreget samt defineret af netop Gasværks råhed. ‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’ blev på magisk vis yderligere understøttet i en tryllebindende og skarp håndtering med lys og farver, lyd og lyde, bevægelser i alt og alle, musik og dans samt diverse altid overraskende effekter og opfindsomme scenografi, som kun Gasværk kan gøre det i en eminent totaludnyttelse af Gasværksscenens yderst velegnede arkitektoniske kunnen – hvor alt synes levende. De mange særdeles beskedne og enkle midler skaber og indfanger tilsammen et helstøbt univers omkring fortællingen, om det er lyseffekter der enten pludselig skaber veje eller indfanger skammerkæfternes fastholdende og kraftfulde væsen. Fantastisk hvor meget man kan gøre med ganske få midler

 

Og de herlige indslag
Jeg elsker især de mange finurligt og utroligt kreativt udformede dyreskabninger, som med deres naturtro dyriske bevægelser giver fortællingen en ekstra dimension. Om det er det kære lam, det drilske æsel, den stolte ganger Blis eller de imponerende og uhyggeskabende monstre som alle finder vej ind i fortællingen. Det bliver samtidigt netop dyrene som sender mig ud i latter eller lader mig gribe af frygt. Særligt Meter Maunus (Nis Bank-Mikkelsen) i hans samspil og modspil med hans trofaste og stædige æsel, udgør et hyggeligt og morsomt indslag.

Fyrsten (Fyrst Arthos), Dama Severa og Nico

© Østre Gasværk Teater 2013, Foto: Robin Skjoldborg

Ikke at forglemme den altid fuldstændigt kugleskøre og aparte Dama Lizea (Hanne Hedelund), som med sin rapkæftede tilstedeværelse og skingert skræmmende fremtræden hiver mine mundviger ud i smil og sender mine lattermuskler på arbejde. Dette noget skøre og ekstraordinære univers bliver godt og grundigt hjulpet på vej af de fabelagtigt overdrevent overdimensionerede og overdådigt overvældende uhyrlige dragter, som dukker op undervejs i de mange møder med folk på den lille floks hæsblæsende flugt, men i særlig grad hos Fyrsten, den følelseskolde Fyrst Arthos (Jens Andersen) og hans kun endnu mere kynisk intrigante hustru Dama Severa (Birgitte Raaberg).

 

Lyrisk musik og stærke stemmer
‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’ og fortællingens farefulde færd bliver flot båret af den konstant bagvedliggende musikalsk rislende strøm af mystiske, mørke, dystre keltiske toner, samt ikke mindst de mange sange undervejs som flot formidler hverdagens mange sorgfulde og glædesberusende historier. Det være sig venskaber og fællesskaber på godt og ondt, en families sammenhold, bånd der skabes og forstærkes, om at turde gøre det man vil frem for det man skal, at stå ved den man er, at overkomme og bekæmpe skam, det at føle sig alene og ensom i mørket eller kærlighed i små som store doser.

Jeg er her, igen i år, fuldstændigt betaget af hvor gennemskærende rent og helt igennem pragtfuldt blændende Dina og Rosa begge synger, hver for sig, men i særlig udtalt grad når de skarpt forenet slår deres stemmer sammen i eminent overvældende smukke duetter. Også Nico og Davin formår at ramme mig med deres kraftfuldt klare og stærkt gennemtrængende stemmer.
Desuden et glædeligt genhør med melodien og sangen fra ‘Skammerens datter’, ’Verden har brug for en Skammerens datter’, som går igen i en ny udformning såvel som i den velkendte version.

 

Et magisk univers
Se ‘Skammerens datter 2 – det endelige opgør’ hvis du ligesom jeg selv var vild med 1’eren (‘Skammerens datter’), eller se den for den spændingsladede, magisk indtagende fortælling og medrivende oplevelse med det store kraftfulde og fantasifulde udtryk, hvor det gode i kampen mod det onde må holde tungen lige i munden og bevarer den altid sejrende tro, håb og kærlighed.
Og skulle du ærgre dig over ikke at have fået set 1’eren sidste år, har du i år chancen for i en ‘Skammerens datter’-maraton at se begge forestillinger på en gang!

 


Titel: ‘Skammerens datter’
Sted: Østre Gasværk Teater
Spilleperiode: 29. oktober 2013 – 31. januar 2014
Varighed: ca. 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Instruktør: Frede Gulbrandsen
Dramatisering: Thomas Høg (sangtekster), Lasse Aagaard (musik), Sune Svanekier (dialog)
Romanforlæg: Lene Kaaberbøl
Orkester: Westra Aros Pijpare v. Bertil Färnlöf
Lydunivers: Klaus Risager
Scenografi: Astrid Lynge Ottosen
Koreografi: Louise Seloy & Anja Holmstrup Kock
Medvirkende: Nastja Arcel, Amalie-Marie Nybroe Fjeldmose, Morten Hemmingsen, Sara Viktoria Bjerregaard Christensen, Simon Stenspil, Nis Bank-Mikkelsen, Jens Andersen, Birgitte Raaberg, Hanne Hedelund, Kim Hammelsvang Henriksen, Allan Klie, Alex Friis Nielsen, Carl-Christian Riestra, Mia Aunbirk og mange flere

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s