‘Jekyll & Hyde The Musical’ – Det Ny Teater

Jekyll & Hyde The Musical’: Musicalopsætningen af fortællingen om ‘Dr. Jekyll & Mr. Hyde’, ‘Jekyll & Hyde The Musical’, havde torsdag den 11. februar 2016 danmarkspremiere på Det Ny Teater. Lørdag blev det så endelig min tur til, at opleve denne ret dystre fortælling om den evindelige kamp mellem det gode og det onde der findes i alle mennesker. Og jeg kan vist lige så godt sige det med det samme: jeg er vild med det jeg så, ikke mindst Tomas Ambt Kofods imponerende præstation i rollen som Dr. Henry Jekyll og Edward Hyde. Får stadig gåsehud alene ved tanken. Uden tvivl en oplevelse værd. Hvis du da ellers tør at se den menneskelige naturs dualitet i øjnene.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Per Kruse

 

Musicalen ‘Jekyll & Hyde The Musical’ er baseret på den skotske Robert Louis Stevensons fortælling ‘The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde’ fra tilbage i 1886. En fortælling der tager fat i datidens fascination af og interesse for menneskets mørke sider og psykologisk sammensatte væsen. Og en fortælling der af samme grund fik mig til at tænke på H. C. Andersens ‘Skyggen’ fra samme periode, samt film som ‘Fight Club’ og ‘American Psycho’, undervejs i forestillingen. Fællesnævneren for dem alle er nemlig, at de leger med alt det der gemmer sig bag den ydre opretholdte, og som regel ret finpudsede, facade, samt splittelsen mellem det gode og det onde i menneskets sande dyriske natur. Skræmmende, men dog en realitet, og måske netop derfor det mere skræmmende.

I ‘Jekyll & Hyde The Musical’ befinder vi os i det victorianske London, hvor vi møder lægen og videnskabsmanden Dr. Henry Jekyll (Tomas Ambt Kofod), som er overbevist om, at mennesket består af to poler der konstant kæmper mod hinanden, det gode mod det onde, og at denne kamp kun kommer til ende ved vor egen vilje og egne hænder. Og at vi derfor er hvad vi selv mest ønsker at være, samt at det netop af denne grund er muligt at adskille det gode fra det onde. Dr. Jekyll er stålfast i sin overbevisning og arbejder derfor indædt for at føre sin videnskab ud i verden. Han møder dog stor modstand fra bestyrelsen på St. Jude Hospital, hvorfor han vælger at gå sin egen fatale vej i videnskabens navn.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

 

Menneskets mange sider understreges i scenografien
Stemningen i ‘Jekyll & Hyde The Musical’ sættes allerede fra jeg træder ind i salen på Det Ny Teater. Rundt om i salen, på små afsatser langs balkonerne, står et hav af diverse glas fyldt med forskellige ugenkendelige genstande. Opstillinger som fortsætter ind på scenen. Samtidigt er selve scenen udvidet, så den strækker sig længere ud i salen end den plejer. Og endelig sidder noget af publikum placeret inde på selve scenen, som en del af forestillingen. Alt dette skaber en helt særlig stemning, hvor jeg føler mig langt mere inddraget i fortællingen end det ellers plejer at være tilfældet, hvilket yderligere understøttes af de medvirkendes cirkulære brug af scenen. Frem for udelukkende at henvende sig til publikum ude i salen, bruger de nemlig alle rummets retninger, og giver på den måde forestillingen nogle ekstra lag og dimensioner, der igen understreger fortællingens skildring af menneskets mange sider.

Det bedste af det hele er dog klart de mange glødepærer, der spredt ud i hele salen samt henover scenen giver et overvældende og utroligt smukt og varmt udtryk – lidt a la scenen med de mange stearinlys fra ‘The Phantom of the Opera’. Meget indtagende og udtryksfuldt. Dertil er der en række scener igennem ‘Jekyll & Hyde The Musical’, hvor der gøres brug af vilde gnistrende elektroniske effekter, som gør det hele ret så virkelighedstro.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

Endelig er en sidste finish, der uden tvivl er med til at fuldende stemningen og cementere tiden vi befinder os i, i ‘Jekyll & Hyde The Musical’, de mange flotte kostumer, og dette i særdeleshed Emma Carews mange smukke voluminøse kjoler. Kjoler der står i stærk kontrast til glædespigernes frække og yderst vovede underkjoler, med kik til anklerne. Et touch der skaber stærke kontraster, mellem det dæmpede og tildækkede og så det seksuelle og lystbetonede. Der igen understreger menneskets dobbelthed, og frem for alt den victorianske tids samtidige og modsætningsfyldte dyrkelse af et respektabelt ydre samt forkastelse og fascination af det lystbetonede mørke indre.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

 

Fangende og intens vildskab
I rollen som selveste Dr. Henry Jekyll, og ikke mindst Edward Hyde himself, står Tomas Ambt Kofod. Og det gør han altså sindssygt imponerende godt, i bogstaveligste forstand. Et er Tomas’ fremførelse af den venlige, vidensbegærlige og velansete Dr. Jekyll, som man ikke kan andet end at holde af, hvilket gør sig gældende for henholdsvis hans forlovede Emma Carew (Camille-Cathrine Rommedahl) og glædespigen Lucy Harris (Julie Steincke), der begge er helt forgabt i ham. Et andet er når Tomas slipper den mørke, uregerlige og utilregnelige Mr. Hyde løs på de skrå brædder. Hold nu op for en kraftfuld energi samt fangende og intens vildskab han formår at levere!

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

I Jekylls tiltagende kamp for at uddrive det onde og styre det ustyrlige, i troen på det godes overvindelse, stiger Hydes tilstedeværelse i frekvens. Et faktum der langsomt går op for Dr. Jekyll, og som når sit fulde klimaks i den exceptionelt fremførte sang ‘Konfrontationen’, hvor transformationen og sammensmeltningen mellem Dr. Jekyll og Mr. Hyde accelererer hurtigere og hurtigere. Fuldstændigt ude af kontrol. Det ene øjeblik Jekyll det næste Hyde. Hurtigt eskalerende skift placeret med eminent præcision. Simpelthen genialt præsteret! Selv sad jeg i hvert fald lettere foruroliget og måbende tilbage efter endt sang. For det var uden tvivl en vild oplevelse! Og sådan kunne jeg blive ved, for der var øjeblikke undervejs i forestillingen, hvor jeg selv kom i tvivl om hvorvidt det var Dr. Jekyll eller Mr. Hyde, der for en kort bemærkning viste sig for øjnene af os.

For mit vedkommende er der tale om en enestående skuespilpræstation, som har brændt sig godt og grundigt fast hos mig. En præstation som får sat rigtigt godt skub i fortællingens gang fra omkring slutningen af første akt samt igennem hele andet akt, og som derfor er langt den bedste del i ‘Jekyll & Hyde The Musical’, hvis du spørger mig.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

 

Lækkert, spændende og skræmmende lydunivers
Og så er der de mange skønne sangstemmer, som præger ‘Jekyll & Hyde The Musical’. Personligt er jeg generelt ret glad for de her tydelige og lækkert afrundede stemmer, hvor det er forståeligt, og nærmest grænsende til talesprog, hvad der synges. Noget Tomas Ambt Kofod og Julie Steincke, i rollen som den varmblodige og drømmende Lucy Harris, med en fantastisk kraftfuld stemme, i særlig grad mestrer. Kælende lækkerhed for ørerne, intet mindre. Hertil kommer Kurt Ravn, som spiller Dr. Jekylls trofaste advokat, John Utterson, samt Kim Hammelsvang Henriksen, der mæsker sig i Mr. Hydes grusomheder i rollen som nattens og glædespigernes leder, Spider. Begge byder de nemlig ind med deres dejligt sprukne og sprøde stemmer, som jeg i hvert fald er ret vild med.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

Når det kommer til de mange flot performede sange igennem ‘Jekyll & Hyde The Musical’, blev jeg i særlig høj grad forført af sangene ’Forvandlingen’, ’Farefuldt Spil’ og ’En Verden På Vanvids Rand’, men dog specielt ’Konfrontationen’, fordi de alle indhyllede mig i et spændende og lettere skræmmende lydunivers præget af gode up-tempo beats og interessante sangtekster. Ikke at der er tale om sange jeg som sådan kan huske og gå og nynne bagefter, som det er tilfældet med musikken fra ‘The Phantom of the Opera’ (hvilket nok også hænger sammen med, at jeg til forskel fra musikken i ‘Jekyll & Hyde The Musical’, har hørt musikken fra ‘The Phantom of the Opera’ op til flere gange), men det er godt, når det virkelig tager fat, som det gjorde i ovennævnte sange. Sange som igen ikke mindst bæres godt på vej af flotte skuespilpræstationer.

Jekyll & Hyde

© Det Ny Teater 2016, Foto: Miklos Szabo

 


Titel: ‘Jekyll & Hyde The Musical’
Sted: Det Ny Teater
Dato: 11.feb. – 17. apr. 2016
Spilletid: 2 timer og 30 min. inkl. pause

Dramatisk idé: Steve Cuden, Frank Wildhorn
Baseret på Robert Louis Stevensons fortælling ‘The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde’.
Manuskript og Sangtekster: Leslie Bricusse
Musik: Frank Wildhorn
Iscenesættelse og bearbejdelse: Daniel Bohr
Koreografi: Hayley Franks Høier
Scenografi og Kostumer: Paul Farnsworth
Resident Director (instruktør): Michael Lindvad
Musikalsk indstudering (musikalsk ledelse): Per Engström
Lysdesign: Jason Taylor
Lyddesign: Richard Sharratt
Oversættelse sangtekster: Karen Hoffmann
Oversættelse dialog: Christian Lange
Medvirkende: Tomas Ambt Kofod, Julie Steincke, Kurt Ravn, Camille-Cathrine Rommedahl, Carl Christian Rasmussen, Christian Berg, Martin Loft, Ulla Sell, Simon Duus, Søren Bang Jensen, Kristian Jensen, Kim Hammelsvang Henriksen m.fl.

I alt medvirker mere end 50 skuespillere, sangere, dansere og musikere.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s