‘Jordens Søjler’ – Østre Gasværk Teater

‘Jordens Søjler’: Onsdag den 12. oktober havde ‘Jordens Søjler’ præmiere på Østre Gasværk Teater. I søndags blev det så min tur, og det havde jeg glædet mig meget til. Lige siden sidste år, hvor jeg cyklede forbi et banner, der reklamerede for, at Ken Folletts historiske roman og bestseller, ‘Jordens Søjler’, ville blive opført på Østre Gasværk Teater som musical. Og nu her, efter endt forestilling, kan jeg hilse og sige, at det er en forestilling og historie, der kun giver lyst til endnu mere.

Jordens Søjler

© Østre Gasværk Teater 2016, Foto: Dennis Westerberg

‘Jordens Søjler’ er en historisk fortælling, der finder sted tilbage i 1100-tallets England, nærmere bestemt i byen Kingsbridge. En tid præget af grumme magtkampe på kryds og tværs af kirke, adel og fattig. Her må enhver kæmpe for sit. Få, som den gode bygmester Tom (Kasper Leisner), kæmper dog indædt for sin lille familie, og for at realisere sine drømme om at bygge smukke bygningsværker. Det bliver begyndelsen på endnu en kamp om drømme, magt og kærlighed, af den tilsyneladende umulige slags.

‘Jordens Søjler’, som musical, er bygget op som en historie om historien, og dette på en ret så fin måde, hvor der undervejs pendles frem og tilbage mellem historiens fortid og nutid. En form, der har gjort det muligt at få så meget af den meget lange fortælling med, og på samme tid at fastholde publikums retningssans igennem hele forestillingen.

Jordens Søjler

© Østre Gasværk Teater 2016, Foto: Robin Skjoldberg

 

De perfekte rammer
Personligt har jeg været ret spændt på at komme ind og se ‘Jordens Søjler’. Først og fremmest fordi det er en fantastisk historie, og dernæst fordi det er en utrolig stor og lang fortælling, som det ville blive spændende at komme ind og se blive opført på en scene. For hvordan koger man en sådan tyksak af en roman ned til en musical, og så endda en der kun varer tre timer? Men med Østre Gasværk Teater er der selvfølgelig ikke tale om en hvilken som helst scene, og jeg har af samme grund været ret rolig på det punkt. For ligesom med ‘Skammerens Datter’, danner Østre Gasværk Teater de perfekte rammer for en historie som ‘Jordens Søjler’. Og her bagefter kan jeg kun konstatere, at jeg på ingen mulig måde kan forestille mig ‘Jordens Søjler’ blive opført på andre scener end lige netop Østre Gasværk Teater. For Østre Gasværk Teater kan bare noget med sin råhed og varme i sten, træ og metal.

Jordens Søjler

© Østre Gasværk Teater 2016, Foto: Robin Skjoldberg

Jeg har også fra tidligere forestillinger på Østre Gasværk Teater kunne konstatere, at det ikke er den store mængde af rekvisitter og kulisser, der gøres brug af. Men hvorfor også det, når fortællingen er nok i sig selv, med sang, dans, kostumer og skuespil?! I ‘Jordens Søjler’ var det dog første gang, hvor jeg oplevede, at der blev taget så få remedier i brug på scenen undervejs i forestillingen. Men igen var det ikke en nødvendighed. Måske havde det noget at gøre med selve fortællingen. At den simpelthen var bærende nok i sig selv til at skabe det fulde billede, uden behov for yderligere? Eller også var det det faktum, at jeg i forvejen har set tv-serien af samme navn? Jeg ved det ikke med sikkerhed. Et er dog sikkert, og det er, at det er og bliver fantastisk at lave en så stor og smukt skildret opsætning, helt uden alt for mange unødvendige ”tilsætningsstoffer”. Personligt var jeg udover Østre Gasværk Teaters faste rå indre rammer, ret vild med det flotte trægulv og matchende metalloft tilsat legende lyssætninger. Det gav en ret smuk effekt.

 

Godt at kende historien bare en smule i forvejen
Og nu jeg er inde på det, så må jeg indrømme at ja, jeg har set tv-serien, men endnu ikke fået læst bogen, selvom det er min intention. Lige pt er jeg dog i gang med en af Ken Folletts andre meget tykke historiske romaner, så den skal jeg lige igennem først (eller det vil sige den, og resten af triologien). Men jeg vil se frem til også at få læst ‘Jordens Søjler’, for det er altid en fornøjelse af læse hans utrolig fangende og detaljerige fortællinger.

Til trods for at jeg endnu ikke har fået læst bogen, var jeg dog glad for den smule kendskab, som jeg havde til historien omkring ‘Jordens Søjler’, fra tv-serien, inden jeg satte mig tilrette i Østre Gasværk Teater. For det var ikke en forestilling, der bare sådan lige var til at kunne følge med i, hvis jeg ikke havde kendt til den i forvejen. Men nu jeg kendte fortællingen, var de scener, der er taget med i musicalen på Østre Gasværk Teater, med undtagelse af introscenen, alle scener, som jeg kan huske fra netop tv-serien. Så på den måde var der en del genkendelse og aha-oplevelser undervejs i forestillingen, som kun gav mig endnu mere lyst til at få læst bogen og genset tv-serien.

Jordens Søjler

© Østre Gasværk Teater 2016, Foto: Robin Skjoldberg

Noget andet jeg havde tænkt over, inden jeg skulle ind og se ‘Jordens Søjler’, var, hvordan det ville blive at se den, nu den skulle opføres på dansk. Jeg kendte den jo ellers kun på originalsproget fra tv-serien (engelsk red.), så jeg frygtede det faktisk lidt, fordi det ikke altid lander helt heldigt i danske versioner. Men jeg må indrømme, at jeg faktisk synes at det fungerede ret fint, med mange fine ordspil. Og nu er den jo kun lavet på dansk som musical, så fra nu af vil den rigtige musicalversion kun være den danske. Selvfølgelig.

 

En ret vild skuespillerbesætning
Det kan godt være, at der i ‘Jordens Søjler’, for mit vedkommende, ikke lige umiddelbart var tale om musik, som jeg gik og nynnede med på lige efter endt forestilling – ligesom det har været tilfældet særligt med musikken og sangene fra ‘The Phantom of the Opera’ eller fra flere af Eventyrteatrets mange forestillinger. Men til gengæld er der tale om musik og sange, som stille og roligt har sneget sig ind på mig i dagene efter, således at jeg en til flere gange har taget mig selv i at gå og nynne en af sangene fra i søndags. Og dette i særlig grad Laus Høybyes sang om at måtte vælge og tage det næste skridt. Det er altså også en ret fed sang, fordi den stiger og falder i tempo, toneleje og intensitet. Ret lækkert og legende – også selve fremstillingen af den.

Jordens Søjler

© Østre Gasværk Teater 2016, Foto: Robin Skjoldberg

Og jeg må sige, at vi i det hele taget har med en ret vild skuespillerbesætning at gøre i ‘Jordens Søjler’, hvad angår lækre og dejligt klare stemmer. Herfra skal i hvert fald lyde et stort bifald til Kasper Leisner, Tomas Ambt Kofod, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Laus Høybye og Caspar Phillipson. Det gjorde I altså ret godt. Dertil kommer Kim Hammelsvang Henriksen, som bare kan det der med at spille det sleske spil, imens Bjarne Antonisen favnede mig med sit gemytlige og selskabelige skuespil.

 

Storslået, smuk og barsk
‘Jordens Søjler’ er og bliver en, på en og samme tid, utrolig gribende, rørende, storslået, smuk, barsk og ikke mindst voldsom fortælling, med utroligt voldelige scener, som kun kommer det tættere på af at udfolde sig lige foran næsen på dig. Det ene øjeblik ønskede jeg således at kigge væk og holde mig for ørerne, når ondskabsfuldheder udfoldede sig på scenen. Det næste kunne jeg med holdt åndedrag ikke tage øjnene fra al den kærlighed, der bredte sig mellem fortællingens unge hovedpersoner, og andre tidspunkter igen, katalyserede følelser forbundet med tab, uretfærdighed og genforening lige lidt ekstra vædede øjne.

Og apropos øjne, så kunne jeg ikke, om han først var til stede på scenen, tage mit blik fra den kære Laus Høybye. Han er og bliver min Krumme, selvom at han nu også gjorde det ret godt som Jack i ‘Jordens Søjler’. Særligt når han sang. Rent og sårbart. Og udover at ‘Jordens Søjler’ jo er en helt fantastisk fortælling, som jeg bare måtte opleve på teater, så må jeg indrømme, at et ret stort trækplaster for mit vedkommende også lå i, at der var tale om en opsætning med Laus Høybye.

Jordens Søjler

© Østre Gasværk Teater 2016, Foto: Robin Skjoldberg

Nu er det så spændende, at se om også ‘Uendelige Verden’, fortsættelsen på ‘Jordens Søjler’, får en chance på scenen?

 


Titel: ‘Jordens Søjler’
Sted: Østre Gasværk Teater
Spilleperiode: 12. oktober – 18. december 2016
Varighed: 3 timer inkl. pause

Instruktør: Jacob Schjødt
Romanforlæg: Ken Follett
Dramatisk bearbejdelse: Thomas Høg (tekst), Sune Svanekier (tekst) og Lasse Aagaard (musik)
Scenografi: Astrid Lynge Ottosen
Koreografi: Louise Seloy Klok
Orkester: Hal Parfitt-Murray, Lea Havelund Rasmussen, Bo Rande, David Hildebrandt, Ale Carr og Nikolaj Busk
Musikalsk arrangement: Nikolaj Busk
Korarrangementer: Igelese Ete, Nikolaj Busk og Johnny Jørgensen
Medvirkende: Caspar Phillipson, Maria Lucia Heiberg Rosenberg, Laus Høybye, Tomas Ambt Kofod, Andrea Pellegrini, Kasper Leisner, Nicolai Jandorf, Mikkel Kaastrup-Mathew, Xenia Lach-Nielsen, Silke Biranell, Nicoline Siff Møller, Kim Hammelsvang Henriksen, Bjarne Antonisen, Pernille Frydendal, Thomas Høj, Jesper Paasch, Pernille Petersson Carmohn, Anders Teigen, Henrik Jandorf, Alex Friis Nielsen, Christian Collenburg, Sandra Nynne Jensen & Victor Lucas Sennenwaldt/ Jens Ferdinand Holmberg/ Sander Herstad Lauridsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s