‘Spamalot – The Musical’ – Tivolis Koncertsal

Spamalot – The Musical’: Onsdag den 22. marts 2017 havde ‘Spamalot – The Musical’ premiere i Tivolis Koncertsal. ‘Spamalot – The Musical’ bygger på historien, som de fleste nok bedre kender under navnet ‘Monty Python and the Holy Grail’. Så, der var bestemt lagt op til herlig tør og i den grad sort humor samt under- og overspillet komik fra den klassiske Monty Python skuffe, da det forleden blev min tur til at se ‘Spamalot – The Musical’. Og jeg var helt bestemt spændt, da jeg satte mig tilrette nede blandt alle de andre publikummer og tæppet endelig gik. For hvordan ville denne klassiker egentlig gøre sig på dansk? Og så oveni købet med så mange navne på rollelisten, som jeg endnu aldrig havde set stå på scenen i en musical?

Spamalot - The Musical

© Tivoli 2017, Foto: Miklos Szabo

‘Spamalot – The Musical’ bygger som sagt på Monty Pythons kultfilm ‘Monty Python and the Holy Grail’ (på dansk ‘Monty Python og de skøre riddere’) fra 1975. Historien udspiller sig i England år 932 AD. Her møder vi kong Arthur (Stig Rossen) og hans trofaste tjener, og “hest”, Patsy (Thomas Warberg), der sammen drager land og rige rundt for at finde ædle riddere til Arthurs fortsatte færd som konge af England. Med en smule hjælp fra den smukke og forførende Lady of the Lake (Lise Baastrup) lykkes det kong Arthur at få følge af blandt andet Sir Lancelot (Martin Brygmann/ Kristian Jensen), Sir Robin (Lars Hjortshøj), Sir Bedevera (Linda P.) og Sir Galahad (Kenneth M. Christensen), som kalder sig Ridderne af det runde bord. Sammen drager kong Arthur og Ridderne af det runde bord, efter bud fra selveste Gud, af sted fra Camelot på en søgen efter Den Hellige Gral. En søgen, der, sammen og hver for sig, vil føre dem gennem mørke skove og glohede ørkener til de fjerneste sydhavsøer og højeste tinder. Men er det mon nok til at kunne lede dem på sporet af Den Hellige Gral, og i sidste ende finde den? For hvad kræver det egentligt at finde Den Hellige Gral?

 

Kulsort humor af den allerbedste slags
Dem af jer der kender ‘Monty Python and the Holy Grail’ i forvejen, ved at der er tale om en historie fortalt og præget af fantastisk tør engelsk humor, krydret godt op med kulsort humor af den allerbedste slags, hvor det hele nogle gange simpelthen giver så lidt mening, at det alligevel giver vildt god mening. Hvis det ellers giver mening? Og det var i den grad til at føle på blandt publikum i Tivolis Koncertsal, at de nu skulle til at se en forestilling, der ville få dem til at grine. Det lå ligesom i luften, denne særlige forventningsfuldhed, som fik folk til at grine lige det mere, når der skete eller blev sagt noget sjovt. Selv det mindste kunne ligesom sætte publikum i gang, efter min vurdering, alene fordi så mange kender Monty Pythons særegne kunnen, hvad angår deres super skøre måder at gøre og sige ting på. Behøver jeg sige mere end kokosnødder?

Spamalot - The Musical

© Tivoli 2017, Foto: Miklos Szabo

For mit vedkommende var det først og fremmest én særlig scene, der især står tydeligt frem fra min oplevelse med ‘Spamalot – The Musical’. Igen til dem af jer der kender ‘Monty Python and the Holy Grail’ på forhånd, er det den med ham den franske vagt oppe på borgmuren. Og så tror jeg i grunden ikke, at jeg behøver at sige meget mere, men jeg gør det alligevel, for det gjorde Kristian Jensen altså bare godt. Accenten, hjelmen, overskægget, fagterne, mimikken og så selvfølgelig et hav af skældsord og fornærmelser. Og han blev bare ved. Og det var uden tvivl hyllende morsomt. Men det er jo så også det, som de kan og gør i Monty Python, nemlig at køre den langt ud på overdrevet. Overdrivelsernes kunst om man vil, og for den sags skyld også underdrivelsernes kunst, som de formår at levere i de helt rette doser. Iblandet timingens kunst. Det der med lige at trække pausen lige det længere, eller at slå til lige præcis der, hvor det bare bliver det sjovere at punchlinen falder. Og selvfølgelig kan de det. Det er jo Monty Python vi taler om, men jeg synes bestemt også at de mestrede dette yderst overbevisende i ‘Spamalot – The Musical’.

 

Overdådig, overraskende og ekstravagant
Hvad angår scenografien, tror jeg simpelthen, at det var noget af det vildeste jeg længe har set! Ikke at sammenligne med scenografien i ‘The Phantom of the Opera’, der i min verden er den smukkeste og mest storslåede, som jeg har set til dags dato, men bestemt overdådig, overraskende og ekstravagant. Med den ene mere geniale sceneløsning efter den anden, kun afløst af glimmer og glitter i lange baner, samt et hav af farver, store træer eller en kæmpe trappe. Selvfølgelig godt suppleret af de mange vilde kostumer, hvor det samme gjorde sig gældende ud i tyl, skørter og lag på lag løsninger. Personligt var jeg allermest fascineret af de der små næsten alt for oplagte løsninger og påfund, der bare gav så sindssyg god mening i den større sammenhæng. Og uden at afsløre mere her, vil jeg blot sige at et lagen, efter min mening, aldrig tidligere er blevet anvendt så genialt, som det bliver i ‘Spamalot – The Musical’.

Spamalot - The Musical

© Tivoli 2017, Foto: Miklos Szabo

 

Always Look on the Bright Side of Life
Og så må jeg indrømme, at jeg på ingen måde vidste, at Lise Baastrup kunne synge, som hun kan. Jeg ved egentligt heller ikke helt, hvor jeg skulle have hørt hende synge på den måde før, hvis det var, for det var første gang, at jeg så hende i en musical. Men det var i hvert fald en øjenåbner, og jeg tør godt sætte en fed streg under, at hun i den grad kan synge. Wauw, sikken en stemme! Det gør hun altså godt. En, som jeg til gengæld har set i en musical før, og derfor ved af erfaring, at han kan synge så det runger, er Stig Rossen, og sammen med Lise må de to siges at styre såvel de høje som dybe tonelejer i ‘Spamalot – The Musical’.

Spamalot - The Musical

© Tivoli 2017, Foto: Miklos Szabo

En sang, der ikke er til at komme uden om, når man taler Monty Python, er og bliver ‘Always Look on the Bright Side of Life’ – hvortil jeg per automatik begynder at fløjte. Og det med at fløjte, det var jeg så ikke den eneste der gjorde, da sangen, med Patsy som leadsinger, gik i gang i ‘Spamalot – The Musical’. Det er en sang alle kender, og som de fleste udmærket ved kommer fra netop ‘Monty Python and the Holy Grail’. En sang, som alle derfor bare ventede på ville blive spillet, og alle af samme grund sang og fløjtede med på, da den så endelig kom. Men der er nu altså også tale om en dejlig munter sang, som man ikke andet end kan blive lidt glad i låget af.

 

En humor, der holder
‘Spamalot – The Musical’ er selvfølgelig først og fremmest rettet mod et publikum, der elsker Monty Pythons skøre og skæve univers. Og er du en af dem, hvorfor så ikke også tilføje en live oplevelse med ‘Monty Python and the Holy Grail’ i form af ‘Spamalot – The Musical’? Det kan selvfølgelig også være, at du bare har brug for et godt grin, og det kan ‘Spamalot – The Musical’ bestemt også levere. Hertil kan jeg tilføje, at en sang som ‘Sir Robin the Brave’ er og bliver et ret godt eksempel på en scene i ‘Spamalot – The Musical’, hvor jeg personligt var helt færdig af grin. Dette fordi der er tale om en ret enkel sang, med så utrolig mange fantastiske sandheder og fornærmelser kombineret med sjove bevægelser og mimik. Essensen af Monty Python, og en humor, der efter min mening holder endnu. Jeg var i hvert fald virkelig underholdt, og det hjalp da helt sikker også på min egen oplevelse, at alle de medvirkende virkede til at have en fest oppe på scenen.

Spamalot - The Musical

© Tivoli 2017, Foto: Miklos Szabo

 


Titel: ‘Spamalot – The Musical’
Sted: Tivolis Koncertsal
Dato: 22.mar. – 30. april 2017 Tivolis Koncertsal, 17. maj – 21. maj 2017 Teatersalen Holstebro
Spilletid: 2 timer 20 min. inkl. pause

Baseret på filmen “Monty Python and the Holy Grail”, instrueret af Terry Gilliam og Terry Jones.

Manuskript: Eric Idle
Instruktør: Anders Albien
Instruktion: Hella Joof
Koreografi: Siân Playsted
Musik: John Du Prez
Sangtekster: Eric Idle, oversat af Henrik Lykkegaard
Scenografi: Peter Dillberg
Kapelmester: Thomas Bay
Kostumedesign: Marianne Lunderquist
Oversættelse: Henrik Lykkegaard
Lysdesign: Jonas Bøgh
Lyddesign: Malte Oscar
Kreativ executive producer: Thomas Langkjær
Tivoli underdirektør, kultur: Nikolaj Koppel
Producent og produktionschef: Helgi Sigurdsson
Medvirkende: Stig Rossen, Martin Brygmann, Lars Hjortshøj, Linda P., Lise Baastrup, Thomas Warberg, Kenneth M. Christensen, Pelle Emil Hebsgaard m.fl.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s