‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’ – Fredericia Teater/Det Kgl. Teater

Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’: Onsdag den 21. juni havde Fredericia Teater forpremiere på deres opsætning af ‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’ på Det Kongelige Teaters Gamle scene. En forestilling jeg har måttet vente temmelig længe på, siden jeg i sin tid købte billetterne. Men sådan er det, når man er tidligt ude, så kan ventetiden føles som en evighed. Særligt, når der er tale om en så storslået opsætning, som det er tilfældet med ‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’. Til gengæld var det hele ventetiden værd!

Klokkeren fra Notre Dame - The Musical

© Fredericia Teater 2016/2017

‘Klokkeren fra Notre Dame’ er godt nok ikke en klassisk Disney prinsessefilm, og samtidigt er den ret mørk, med en del ondskab. Men set den det har jeg nu alligevel, selvfølgelig, for det er en god historie. Det er godt nok mange år siden efterhånden, men musikken har alligevel hængt godt fast, for da scenetæppet gik til ‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’ og musikken begyndte, var det som om jeg netop havde set filmen dagen før. Men det er virkelig også nogle smukke sange og melodier, der præger historien om ‘Klokkeren fra Notre Dame’. Ikke at forglemme de smukke rammer, Paris, og så selvfølgelig domkirken, Notre Dame de Paris, i al sin pragt og imponerende indre, som nok mest af alt er kendt for sine betagende vinduespartier.

 

Notre Dame de Paris
Historien om ‘Klokkeren fra Notre Dame’ stammer oprindeligt fra romanen ‘Notre Dame de Paris’ skrevet af den franske forfatter Victor Hugo tilbage i 1831. Selvsamme forfatter, der også står bag ‘Les Misérables’. Settingen i ‘Klokkeren fra Notre Dame’, og dermed også ‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’, er Paris anno 1482. Kirken er stærk, og mennesket skræmt af alt der ikke passer ind (endnu mere end i dag). Her møder vi den djævelske ærkediakon, Claude Frollo (Mads M. Nielsen), der, som værge for klokkeren, Quasimodo (Lars Mølsted), holder ham indespærret, med frygt og spot, øverst oppe i Notre Dames klokketårn.

Klokkeren fra Notre Dame – The Musical

© Fredericia Teater 2016/2017, Foto: Malmose.com

Hele sit liv har Quasimodo således tilbragt med Notre Dames galionsfigurer og statuetter som hans eneste venner, og det tætteste han nogensinde er kommet på ægte omsorg og kærlighed. Imens forbereder byen sig på festligheder. ’Narrenes Fest’ står for døren, og med den fyldes gaderne med dans, musik og sigøjnere. Det eneste Quasimodo ønsker, er at kunne tage del i den årlige fest, bare for en enkelt dag. Frollo derimod er ikke meget for al den fristelse og fordærv en sådan fest leder med sig, og sætter derfor gang i en større udryddelse af sigøjnerne, der med hans øjne er synderne bag dette. Bortset lige fra én. Nemlig den smukke og frygtløse sigøjnerpige, Esmeralda (Bjørg Gamst), som vækker begæret i Frollo og samtidigt danser sig lige ind i hjertet på Quasimodo og den netop hjemvendte krigshelt og kaptajn, Phoebus de Martin (Christian Lund).

Klokkeren fra Notre Dame – The Musical

© Fredericia Teater 2016/2017, Foto: Malmose.com

Herfra tager begivenhederne fart. Hele tiden med Esmeralda og Notre Dame de Paris i centrum af det hele. Men kan en halt og halvdøv klokker med pukkel vinde en smuk sigøjnerpiges hjerte? Adlyder en soldat alene hans overordnede? Og vil Frollos ondsskabsfulde plan blive til virkelighed?

 

En helt vild effekt
Jeg sidder i en teatersal, men føler at jeg står midt i Notre Dames kirkeskib. Scenen breder sig nemlig et godt stykke ud i salen, og flere publikummer sidder med, som en del af kirkens menighed. Samtidigt virkeliggør store bjælker og et enormt baggrundstæppe med skiftende billeder af henholdsvis Notre Dames indre, kirkeskib og klokketårn, samt gaderne i Paris. Til sammen skaber det en helt vild effekt, der trækker mig længere ind i fortællingen, og giver en sindssyg fornemmelse, som var jeg i en rutsjebane, når turen i hurtigt tempo går fra kirkeskibet til kirketårnet, og tilbage igen.

Klokkeren fra Notre Dame – The Musical

© Fredericia Teater 2016/2017, Foto: Malmose.com

Ja ja, jeg ved godt at man kan komme langt med visuel teknik, og jeg er da bestemt også en smule skeptisk, for det bør ikke tage fuldstændigt over. Men jeg må nu altså også indrømme, at det var ret betagende at kigge på lyset fra Notre Dames fantastisk smukke og multifarvede runde glasvindue, eller nattehimlen over Paris. Her gav teknikken nemlig historien en spændevidde, der ikke normalt er så let at komme omkring på en scene, og gjorde på den måde det hele lidt mere virkeligt, samt tilnærmede sig historien, som jeg kender den bedst fra tegnefilmen.

 

Deja vu
Prologen og kendingsmelodien, ’Klokkerne i Notre Dame’, sætter i gang, og med ét har jeg gåsehud over det hele! På den gode måde. Og selvom, at det som sagt er en evighed siden, at jeg har fået set tegnefilmen, genkender jeg alligevel melodien, og den dertilhørende sang, lige med det samme. En fantastisk storslået, højtidelig og nærmest guddommelig, men samtidig dyster lyd. Så er vi i gang!

Klokkeren fra Notre Dame – The Musical

© Fredericia Teater 2016/2017, Foto: Malmose.com

‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’ er fyldt med genkendelige sange, som jeg næsten kan synge med på. Det galt især Esmeraldas smukke sang ’Gud vær barmhjertig’ og Quasimodos håbefulde sang ’Én dag’.

Men ikke uden det helt rigtige cast havde det været det samme. Og også her var mine øjne og ører ganske godt tilfredse. Selvfølgelig gjorde de mange flotte kostymer sit til at skabe det helt rigtige look, med Quasimodo i den grønne farve og Esmeralda i den lilla, men skuespillerne bag var nu altså heller ikke helt dårligt udvalgt. Deres bevægelser, stemmer og udseende var i hvert fald overbevisende nok for mig. Frollo med den helt rigtige stive facon. Sigøjnerkongen, Cloping Trouillefous (Diluckshan Jeyaratnam), hemmelighedsfulde stemmeleje. Esmeraldas nærmest svævende trin, og Quasimodos haltende gang.

Jeg blev af sammen grund, fra tid til anden, kastet frem og tilbage mellem forestillingen og tegnefilmen, når en bevægelse eller en sang var præcis, som jeg husker den. Som et deja vu. Ret sjov oplevelse, nu det er så længe siden, at jeg har set tegnefilmen sidst.

 

Hvem er en mand, og hvem er et monster?
‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’ er en fortælling fyldt med kærlighedens og venskabets stærke følelser og bånd, troen på det gode i ethvert menneske og om accepten af det anderledes, som stikker ud fra mængden. Om magtmisbrug, lidenskab og om hvordan frygt og tab kan vække det onde i os alle. Men først og fremmest om, hvad det vil sige at være en rigtig helt. For til syvende og sidst er det vores handlinger, der definerer, hvem vi er

Klokkeren fra Notre Dame – The Musical

© Fredericia Teater 2016/2017, Foto: Malmose.com


Titel: ‘Klokkeren fra Notre Dame – The Musical’
Sted: Gamle Scene, Det Kgl. Teater
Dato: 23. juni – 13. august 2017
Spilletid: 2 timer og 45 min. inkl. pause

Instruktør: Thomas Agerholm
Koreograf: Lynne Kurdziel Formato
Kapelmester: Jørgen Lauritsen og Martin Bergmann Konge
Scenograf: Benjamin la Cour
Konsulent: Scott Schwartz
Produktions- og Værkstedsleder: Lars Hjorth Hansen
Scenografassistent: Noemi Costa
Digital Scenografi: Jakob Bønsdorff Eriksen (Lead Compositor) og Thomas Agerholm
Kostumedesigner: Anna Juul Holm og Lotte Blichfeldt
Associate Producer: Robert Hartmann
Forestillingsleder: Frey Olafsson
Regissør/Forestillingslederassistent: Line Hansen Nielsen
Scenetekniker/Forestillingslederassistent: Danny Testern
Hår- og makeupartist: Michael Skytte
Instruktørassistent og Company Manager: Christian Collenburg
Lysdesigner/Led- og videoprogrammering: Martin Jensen, Bo Kudsk Kristensen og Mike Holm
Lyddesigner/Lydafvikler: Tim Høyer
Lydtekniker/Assisterende lyddesigner: Peter Løvenhardt
Mikroportansvarlig: Matias Nevel
Instruktørassistent/Show Captain: Bjørg Gamst
Rekvisitør: Anna Høyer og Jonas Vestergaard
Scenebygger: Rasmus Hedegaard Nielsen, Kasper Madsen og Ole Madsen
Teatertekniker/Ledtekniker: Allan Jensen
Eventteknikerelev/Sceneafvikler/Regissør: Rebecca B. C. W. Schwarz
Stuntkoordinator: Bo Thomas
Personflyvning/Personsikring: Frydensberg Production
Digital Scenografi: Ja Film
Leverandør af tekniske sceneelementer: All Stage
Teatermaleransvarlig: Christine Bechameil og Charlotte Reibell
Teatermaler og Rekvisitkonstruktør: Thomas Stjernholm
Teatermaler: Thomas Lægaard Sørensen, Bruno Buchwaldt Macdonald, Bonnie Lykke og Rasmus Brandt
Malermester for Engelbrecht Construction: David Drachmann
Skrædder: Helene Førrislund, Aase Thorndahl, Julie Baggestrøm Bech og Maria Kurtzhals
Syerske: Eva Therkildsen, Eva Gai, Solveig Paulsen, Pia Knudsen, Inge-Dorte Graakjær og Pia Skov Larsen
Syerske/Påklæder: Pia Esborn
Syerske/Hovedbeklædninger: Lene Frantzen
Modist: Sabina Trabjerg
Påklæderansvarlig: Sanne Æbeløe Vestergaard
Påklæder: Katrine Merete Mortensen og Mette Goth Hansen
Vedligehold af kostumer: Christina Schimmel
Følgespot: Astrid Laura Dam Jensen, Pernille Lærke Munk-Hansen, Karoline Uldbjerg og Malene Laursen
Kreativ producent: Søren Møller
Medvirkende: Lars Mølsted, Mads M. Nielsen, Christian Lund, Bjørg Gamst, Diluckshan Jeyaratnam, Maria Wichmann, Christina Elisabeth Mørkøre, Mads Æbeløe, Søren Bech-Madsen, Rasmus Faartoft m.fl.
Stort orkester og ensemble.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s