‘Hamlet’ – HamletScenen & London Toast Theatre

‘Hamlet’: I anledningen af dette års Shakespeare Festival, som finder sted fra den 1. til den 23. august på Kronborg Slot i Helsingør, havde William Shakespeares klassiker ‘Hamlet’ tirsdag den 1. august verdenspremiere i en ny fortolkning og bearbejdning af HamletScenen og London Toast Theatre. Selvfølgelig under åben himmel med naturen, og selveste Kronborg Slot, som scenetæppe. Og nu er det jo Danmark, og sommer, så premiereaftenen skulle naturligvis indvies med en let dansk sommerregn. Men publikum kom forberedt, og forestillingen endte under en smuk aftenhimmel.

Hamlet

© HamletScenen & London Toast Theatre 2017, Foto: Søren Meisner

‘Hamlet’, eller ‘The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark’, er nok mest kendt som et værk skrevet af digteren og manuskriptforfatteren William Shakespeare tilbage i starten af 1600-tallet. Historien om Hamlet tager dog oprindeligt sit afsæt i den danske historiker, Saxo, og hans beretning i ‘Gesta Danorum’ (Saxos krønike), om en jysk kongesøn ved navn Amleth. Ikke at inspiration, mere generelt, til alle tider har sit udspring mange forskellige steder fra, men alligevel, det var i hvert fald ny og interessant information for mit vedkommende. William Shakespeare har, ligesom mange andre forfattere på hans tid og også senere, under alle omstændigheder ladet sig stærkt inspirere af denne fortælling om den unge danske prins. Det blev til et skuespil om idealer, hævn og kærlighed, der alt sammen udspiller sig i Danmark. Nærmere bestemt på Kronborg Slot i Helsingør.

 

Ikke helt uden grund, at der er tale om en tragedie
I ‘Hamlet’ møder vi prins Hamlet (Cyron Melville), som er hjemvendt til Danmark fra sin dannelsesrejse, fordi hans far, kong Hamlet, er død. Hamlets mor, dronning Gertrud (Vivienne McKee), har i mellemtiden giftet sig med Hamlets onkel, Claudius (Richard Clothier), der samtidigt har overtaget sin brors plads på tronen. En konstellation, der bestemt ikke behager Hamlet, som derfor modvilligt tager del i livet på slottet. Derudover er Hamlets ambitioner andre end hans forældres generation og generationer før dem. Han ønsker sig nemlig et anderledes levet liv, hvor alt ikke altid gøres op i hævngerrighed. Et liv, hvor han samtidigt er fri for at skulle leve op til omverdenens forventninger, og derfor et stærkt ideal, som Hamlet ihærdigt forsøger at udleve i fællesskab med hans bedste ven Horatio (Oliver Alvin-Wilson).

Hamlet udfordres dog på lige netop dette ideal, da han i mødet med hans fars spøgelse (David Bateson) får at vide, at hans fars død ikke var en tilfældighed, men derimod overlagt mord begået af Hamlets egen onkel, Claudius. Tvivlen melder sig hos Hamlet, og med den afmagt og hævntørst. For kan det nu virkelig passe, at hans far er blevet myrdet? Og det af hans fars egen bror? Og hvis dette er sandt, skal Hamlet så gøre som spøgelset befaler, nemlig hævne sin far ved at dræbe hans onkel Claudius?

Hamlet

© HamletScenen & London Toast Theatre 2017, Foto: Søren Meisner

I hans stræben efter at kende sandheden, begiver Hamlet sig ind i vanviddets indesluttede verden, hvor han skubber alt og alle fra sig, heriblandt hans kærlighed, Ophelia (Natalie Madueño). Nu er det alene et spørgsmål om hvem af ham selv og hans onkel Claudius, der først kommer den anden til livs. Og så tager begivenhederne ellers fart, med tænkelige såvel som utænkelige udfald til følge. Den lykkelige slutning må du af samme grund glemme alt om i ‘Hamlet’. Det er trods alt ikke helt uden grund, at der er tale om en tragedie. Så har jeg vist heller ikke sagt for meget, selvom de fleste nok allerede kender det endelige resultat.

 

Den eneste rigtige setting til ‘Hamlet’
Forestillingen startede som sagt i bogstaveligste forstand under åben himmel, som den danske sommer nu en gang gør det bedst. Men opklaringen kom, og aftenhimlens smukke farvespil tog stille over. Det var selvfølgelig ikke det fedeste i verden, at sidde der i regnen med stor risiko for at blive fuldstændigt gennemblødt, men vi kom heldigvis forberedt. Så nu vi alligevel sad der godt indpakket mod regnen, uden at blive mere våde end at vi igen kunne tørre, da det i allerede i slutningen af første akt klarede op, oplevede jeg det personligt, næsten som om at vejret fulgte scenens sindsstemning; fra lunefuld, trist og regnfuld, til rødglødende, mørk og køligere. Samtidigt synes de omkringflyvende havmågers skrig at tage til, i takt med at fortællingens intriger intensiveredes.

Kronborg Slot

© AKultur 2017

Og det er jo lige præcis det, som udendørs forestillinger kan bedst, når naturen udgør scenetæppet. Nemlig at skabe en helt særlig stemning, og tilføje lige det der ekstra, der om muligt levendegør fortællingen endnu mere. Giver autensitet. Selvfølgelig godt akkompagneret af den på en og samme tid triste, dystre og håbefulde lydmur, der med sin intensitet indrammede fortællingen i et dystopisk lydunivers fra start til slut. En autensitet og dyster stemning, der kun yderligere blev forstærket af det ikke helt ubetydelige Kronborg Slot, som tronede frem bag scenen. Smukt ser det jo ud, Kronborg Slot, men samtidigt også lidt uhyggeligt, og trist på en måde, som det står der, stort og klassisk smukt, og helt tomt, uden liv, med dets mange mørklagte vinduespartier og skuer udover Øresund. Uden tvivl den eneste rigtige setting til fremførelsen af ‘Hamlet’.

Hamlet 2017

© HamletScenen & London Toast Theatre 2017, Foto: Søren Meisner

 

Får poesien til at træde endnu tydeligere frem
Hold nu op for et arbejde, der blev lagt fra alle ni skuespillere i opførelsen af ‘Hamlet’. For sikken en omgang replikker de alle skulle kunne udenad. Med stykkets ufatteligt mange indviklede sætninger. Jeg er vildt imponeret. Og glad ikke mindst, fordi ‘Hamlet’ til trods for nyfortolkningen, er holdt i det oprindelige sprog. Ja, det er virkeligt svært at følge med i, og forstå hvad der menes i de enkelte sætninger, men helheden tabes ikke af den grund. Endnu vigtigere er, at det er ekstremt smukt, særligt i kontrasten til det moderne tvist forestillingen er indhyllet i, med eksempelvis mobiler og helikopterlyde, og kostumerne sågar. Mødet mellem det moderne og nutidige får nemlig poesien i sproget til at træde endnu tydeligere frem – præcis som det er tilfældet i Baz Luhrmanns fantastiske filmatisering ‘Romeo + Juliet’, med Leonardo DiCaprio i hovedrollen. En kombination jeg personligt er ret vild med. Noget langt flere forestillinger godt kunne lære lidt af, når de har fat i et teaterstykke af ældre dato. For bare fordi det er gammelt, betyder det bestemt ikke, at det er forældet, at lade det fremføre i det originale sprog. Tværtimod. Desuden kan det kun være godt at blive lidt udfordret i ny og næ som publikum.

Hamlet 2017

© HamletScenen & London Toast Theatre 2017, Foto: Søren Meisner

En ting var de mange lange monologer og dialoger, der på imponerende vis blev fremsagt undervejs i ‘Hamlet’, noget andet var den kropslige indleven. Noget Cyron Melville gjorde yderst overbevisende, og ret så kraftfuldt i rollen som Hamlet. Hamlet er en ung mand fyldt med vrede og foragt, hvad angår hans onkel og mors ægteskab, og denne generations idealer. Han stritter imod alt der hedder forventninger, og vil egentlig bare gerne leve et liv i fred og fordragelighed. Samtidigt er og bliver han dog prins, noget som i den grad skinner igennem hans til tider ret arrogante og mega flabede attitude. En fremførelse Cyron Melville virkelig formåede at gøre sin egen, på en utrolig naturlig måde, i både mimik og bevægelser, når han enten sprang rundt på scenen, verbalt overfaldte sine modparter eller gjorde provokerende tilnærmelser.

 

Aktuel den gang, som i dag
‘Hamlet’ er propfyldt med ungdommens idealer om en bedre verden, begæret efter magt og hævnens sødme samt kærlighedens storhed og fald. Det er historien om, hvordan afmagt kan fordrive selv de største idealer, og give plads til hævngerrigheden, når der bare bliver trykket på de rigtige knapper. En historie der af sammen grund er lige så aktuel den gang, som i dag. For hvad om der blev gjort plads til lidt mere refleksion, og at vi alle sammen tog lidt mere ansvar for os selv og verden omkring os, frem for til tider stadigvæk at leve efter princippet om ’øje for øje, tand for tand’? William Shakespeare forsøgte i al fald med ‘Hamlet’ at gøre sit til for, at vi til eftertiden skulle huske, hvad afmagt og hævn kan gøre ved os alle.

‘Hamlet’ blev i sin kombination af det oprindelige, det autentiske og det nye en virkelig indtagende oplevelse, som jeg ikke vil have været foruden.

Hamlet 2017

© HamletScenen & London Toast Theatre 2017, Foto: Søren Meisner

 


Titel: ‘Hamlet’
Sted: Kronborg slot, Helsingør (udendørs)
Spilleperiode: 2. – 19. aug. 2017 (undtagen den 7. og 14. august)
Varighed: 2 timer og 20 min. inkl. pause
Sprog: Engelsk med danske overtekster

 
Producent: HamletScenen og London Toast Theatre
Instruktør: Lars Romann Engel
Komponist: Mike Sheridan
Scenograf og kostumedesigner: Catia Hauberg Engel
Lysdesigner: Mårten K. Axelsson
Medvirkende: Cyron Melville, Natalie Madueño, Vivienne McKee, Richard Clothier, Chris Myles, Dominic Tighe, Oliver Alvin-Wilson, Jack Johns, Brett Brown.

Reklamer

One thought on “‘Hamlet’ – HamletScenen & London Toast Theatre

  1. Pingback: ‘Hamlet – The Revenge of Prince Zi Dan’ – Shanghai Jingju Theatre Company/ Shanghai Peking Opera Company, Shakespeare Festival v. HamletScenen |

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s