‘Den Magiske Maske’ – Eventyrteatret

Den Magiske Maske’: Eventyrteatrets efterårsforestilling ‘Den Magiske Maske’ havde premiere lørdag den 6. oktober. Igen i år gik turen tilbage i den danske kongerække, og et noget andet Danmark, end det vi kender i dag. Denne gang til Christian den 7.s tid. Nærmere bestemt til året 1766, hvor den unge konge skal giftes med hans engelske kusine, Prinsesse Caroline Mathilde. En tid, hvor formerne og facaden holdes og fastholdes; Man skulle jo nødigt komme til at vise omverdenen, hvem man egentlig er.

Den Magiske Maske

© Eventyrteatret 2018, Plakatbillede: Per O. Jørgensen

 

Vi skriver 1766. Den unge kong Christian den 7. af Danmark (Oliver Due), er netop blevet gift med hans jævnaldrende kusine, den engelske prinsesse, Caroline Mathilde (Iris Mealor). Men Christian den 7. er ikke som alle andre, han er sin helt egen, med en fantasifuld og sprælsk personlighed og udadreagerende adfærd, som de færreste kan tæmme. Noget Christian den 7.s læremester, Reventlow (Kristoffer Nordentoft) ynder at gøre på en ret hårdhændet måde, hvorimod Christians lærer, Reverdil (Emil Grundsten), går langt mere stille og følelsesbetonet til værks. Christian selv foretrækker dog at tilbringe sin tid sammen med vennerne Grev Holck (Laurids Skovgaard) og Støvlet Katrine (Eva Paludan), der i den grad forstår at slå sig løs og leve livet til fulde i det Københavnske natteliv.

Den Magiske Maske

© Eventyrteatret 2018, Foto: Ole Mortensen

Dem, der nok alligevel forstår Christian den 7. allerbedst, er hans hemmelige venner, Aha (Mathias Hartmann), Jubi (Jacob Spang Olsen), Øv (Julia Bircow) og Uha (Desiree Pedersen). De gemmer sig i et hemmeligt kammer på slottet, som kun kongen kender til, og det er af sammen grund her, hvor Christian føler at han kan være allermest sig selv. Der er dog noget der tyder på, at også Caroline Mathilde forstår Christian, og vil gå langt for deres ægteskab. Så er spørgsmålet bare, hvor langt, når alle andre omkring dem, ønsker at styre dem, som var de marionetdukker, og en gammel overtro om en magisk maske samtidig spøger på slottet.

 

Parykker, pudder og pastelfarver
Høje hvidpudrede parykker, skarpt optegnede røde læber og kinder, i stærk kontrast til de kraftigt hvidsminkede ansigter og smukke pastelfarvede gevandter i flere lag, med blondeærmer, pryder gangene på Christiansborg Slot blandt hoffet. I slotskøkkenet er det derimod de lidt grovere og mere hårdføre klædestoffer, med mindre blomsterdetaljer og et hvidt tørklæde stukket ned som kravestykke i kvindernes kjoler, der er mest udbredt blandt tjenestefolket. Og flot så det ud med de mange detaljer, stoftyper, farver og lag, der er blevet gjort brug af i de utallige kostumer, som anvendes igennem forestillingen, ‘Den Magiske Maske’. Sikken et imponerede stykke arbejde der ligger bag. Selv skoene var for nogle af kostumerne fuldendt med en lille hæl og en stor sløjfe. Meget gennemført.

Den Magiske Maske

© Eventyrteatret 2018, Foto: Ole Mortensen

 

Genialt illustreret følelsesregister
Og lad os lige blive ved de hvidpudrede parykker lidt endnu. For lige præcis ”Parykkerne” (Kevan Soliman, Hannibal Koch, Markus Planck, Emil Koch-Hansen, Andreas Schiøtt, Jeppe Christensen og William Rasmussen), der er Christian den 7.s øgenavn for hoffets ledende mænd, og dem, der af alle, med Reventlow i spidsen, ønsker at styre den unge og uerfarne konge, var nok et af de mest underholdende indslag undervejs i ‘Den Magiske Maske’. Med parykshøjder, kun overgået af enkedronningen Juliane Marie (Mille Rosendahl), kokette bevægelser, løse håndled og teaterdukkemunde, alt sammen pakket ind i lyse brokadedragter og blonder, rendte ”Parykkerne” nemlig hele tiden lettere forvirret rundt på slottet, til stor begejstring for mig, og resten af publikum.

Særligt underholdende var det også med kongens hemmelige venner, Aha, Jubi, Øv og Uha, når de med hvert af deres repræsentative følelsesområde, på genial vis illustrerede og understregede Christian den 7s., indre såvel som ydre, følelsesregister og konstante tankemylder, der trængte sig på hos ham. En herlig konstellation, der fik mig til at tænke på den ligeledes geniale og helt fantastiske Pixar/Disney-tegnefilm ‘Inside Out’ fra 2015.

Den Magiske Maske

© Eventyrteatret 2018, Foto: Ole Mortensen

 

Gåsehud på den gode måde
En til flere af de mange flotte og stemningssættende sange fra ‘Den Magiske Maske’ fangede min opmærksomhed. Med deres tre fine og høje lyse stemmer sang køkkenpigerne, Marie (Freja Larsen), Ulrikke (Emma Grant-Rosendahl) og Elizabeth (Ella Kring Henriksen), i sangen ‘Frihed og Lighed’, om deres drøm om, at alle en dag bliver lige og frie til at sige, det de tror og mener. Også de to beslægtede sange ‘Hvis vi står sammen’ og ‘Støvlet Katrines farvel’, der blev sunget af henholdsvis Caroline Mathilde og Støvlet Katrine, om hver af deres forhold og kærlighed til kongen, gjorde et stort indtryk og formåede at give mig gåsehud på den gode måde.

Den Magiske Maske

© Eventyrteatret 2018, Foto: Ole Mortensen

I den mere festlige ende lå sangen ‘Reventlows lov’, med dens fangede og iørefaldende beat, der samtidigt havde noget lækkert mørkt over sig. En lettere legende og rytmisk svingende opbygning, som jeg personligt er ret vild med, og som i den grad også var at finde i sangene ‘Monster’ og ‘Granit’, der blev sunget af Christian den 7. samt enkedronningen Juliane Marie.

 

Om at stå ved den man er
I ‘Den Magiske Maske’ møder vi en ung konge, der lever et liv, som så mange andre kongelige, før og efter ham, styret og formet af dem omkring ham. Muligvis en smule mere styret end andre, da han samtidigt kæmper en indre og ydre kamp med at være den han er, i rollen som en konge, der skal regere over et land. Heldigvis har Christian den 7. også en masse gode mennesker omkring sig, som alle vil ham det bedste, og ikke ønsker at han skal gemme sig bag en maske, men i stedet være sig selv, og stå ved lige præcis den han i virkeligheden er. ‘Den Magiske Maske’ er på den måde meget mere end bare en god historie, baseret på virkelige begivenheder og personer. Den formår nemlig at skildre nogle af de følelser, der kan være svære at tøjle – især for et følsomt sind – i børnehøjde.

Efter endt forestilling, må jeg endnu en gang konstatere, at jeg altid bare bliver i super godt humør, når jeg oplever Eventyrteatrets velperformede og farverige forestillinger, hvor det år for år er skægt at følge de mange eventyrbørns fantastiske præstationer og imponerende udvikling på scenen.

Den Magiske Maske

© Eventyrteatret 2018, Foto: Ole Mortensen

 


Titel: ‘Den Magiske Maske’
Sted: Glassalen, TIVOLI
Dato: 5. – 21. okt. 2018
Spilletid: 2 timer inkl. 20 min. pause

Instruktør: Bo Skødebjerg
Manuskriptforfatter: Gunvor Reynberg
Komponist: Christian Dahlberg
Sanginstruktør: Christine Guildal Jensen
Scenograf: Kirsten Brink
Koreograf: Henrik Lund
Koreografassistent: Cilie Brovall
Kostumedesigner: Christine Brincker
Make-up artist: Nina Samuelsen
Lyddesign og -afvikling: Steven Winter-Madsen
Lysdesign og -afvikler: Peter Clausen
Paradeinstruktør: Tanne Larsson
Rekvisitter: Ane Løkken
Kulisser: Theis Witzel
Microport-ansvarlig: Flemming Nielsen
Microport-ansvarlig: Louise Krog-Meyer
Instruktørassistent: Anne Elisabeth Nørgaard
Forestillingsleder: Anna Munk Ørstrøm
Produktionsleder: Katja Vallentin
Teaterleder: Susanne Vognstrup
Medvirkende: Eventyrteatrets Eventyrbørn

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s