‘Jack the Ripper: The Musical’ – Musicalteatret

Jack the Ripper: The Musical’: Torsdag den 25. april, vakte Musicalteatret, med sin premiere på ‘Jack the Ripper: The Musical’, live i historien om de bestialske og gruopvækkende mord på prostituerede i Londons East End, tilbage i 1888, begået af en til dags dato endnu ukendt morder, bedre kendt som Jack the Ripper. Sikken et velkonstrueret og nuanceret gys! Det var en uhyggelig fornøjelse. Og jeg som ellers normalt slet ikke er til den slags uhygge, fordi jeg bliver så sindssygt forskrækket undervejs, og efterfølgende ser skygger alle vegne. ‘Jack the Ripper: The Musical’ var dog ingen undtagelse, hvad dette angår, men det var bestemt en forestilling, der er de mørke skygger værd.

Jack the Ripper: The Musical

© Musicalteatret 2019

 

‘Jack the Ripper: The Musical’ er kort fortalt historien om en ukendt morder, og formodet seriemorder, som tilbage i efteråret 1888, begik en række mord på prostituerede rundt i Londons gader, i East End området, Whitechapel. Fælles for de mange ofre, foruden at de alle var prostituerede, var deres lemlæstede kroppe, særligt omkring maveregionen, hvorfra morderen havde fjernet indre organer fra flere af ofrene. Ret makabre mord begået inden for en forholdsvis kort periode, som af samme årsag, og ret forståeligt, skabte frygt og utryghed blandt folk i London. Især de mange prostituerede, der levede i Whitechapels slum. Morderen, der med tiden gik under navnet, Jack the Ripper, blev aldrig fundet, og mordene derfor aldrig opklaret. Årsagen til de mange mord forbliver således også uvis, og spekulationerne står i kø, frem til den dag i dag. Der er altså tale om en historie, som med så mange ubekendte ikke er helt så ligetil at skildre, eller i hvert fald giver mulighed for en hel del selvfortolkning.

Jack the Ripper: The Musical

© Musicalteatret 2019, Foto: Ole Overgaard

Musicalteatret har med deres version af historien om Jack the Ripper skabt et dystert billede af de ringe kår i Londons East End anno 1888, som mange kvinder hver dag måtte leve under, hvis de ville have mad i maven eller en seng at sove i. Et barskt liv, som kun de stærkeste lærte at begå sig i. En ukendt morder på fri fod, der tilsyneladende helt umotiveret og ganske ugeneret slog prostituerede ihjel, gjorde derfor ikke just livet nemmere for de mange kvinder, der stadigvæk måtte på gaden for at tjene til dagen og vejen. Det kunne jo være den næste kunde, eller en tilfældig forbipasserende? Alle er under mistanke, og ingen kan derfor vide sig sikre.

 

I konstant alarmberedskab
Forestil dig følgende scenarie. Du befinder dig alene ude i natten. Gaderne ligger øde hen, og der er ikke et øje at se. Eller er der? For i ly af nattens mange skygger træder en mørkklædt mand pludselig, uset ud af mørket, og ind lige bag din ryg, hvorefter alt bliver fuldkomment mørkt. Tro mig, jeg har ikke haft svært ved at forestille mig det inden, men efter at have set ‘Jack the Ripper: The Musical’, er det slet ikke svært. Så skræmmende! For søren da, hvor blev jeg bare forskrækket flere gange undervejs i forestillingen! Så forskrækket, at jeg var ved at springe op på skødet af min sidemand. Det har jeg godt nok aldrig prøvet tidligere. Men en gang skal selvfølgelig være den første. Selvom, at jeg, som jeg indledningsvist fik nævnt, normalt ikke gør mig i gys.

En ting er dog, at teatret i sig selv kan bringe en historie helt tæt på, noget andet, at ‘Jack the Ripper: The Musical’ var så velkoreograferet i setuppet mellem skuespillere, stærke lyseffekter og et dystert lydtæppe, at jeg var i konstant alarmberedskab. Uhyggen krøb i den grad langsomt ind under huden på mig, i takt med at forestillingen skred frem. For hvornår slog Jack the Ripper til igen? Han kunne jo gemme sig alle vegne, og pludselig, ud af det blå, dukke op, og i et snuptag skære halsen over på sit næste offer. Yderst virkningsfuldt og skræmmende genialt sat op.

Jack the Ripper: The Musical

© Musicalteatret 2019, Foto: Ole Overgaard

 

Distinkte aftryk i min erindring
Uhyggen var ikke det eneste, der krøb under huden på mig i ‘Jack the Ripper: The Musical’. Det gjorde de mange prostituerede kvinders skæbner også. Det faktum, at de har været så afhængige af den næste kunde, og at denne kunde potentielt set kunne være Jack the Ripper, er i sig selv ubærligt og sindssygt skræmmende at tænke på, hvis man forsøger at sætte sig i deres sted. Noget, der for mig som publikum, var overvældende nemt at gøre, grundet ‘Jack the Ripper: The Musical’s fine skildring og sammensmeltning af det nuancerede billede, der tegnes af hvorfor kvinderne er endt som prostituerede, samt deres daglige kamp for overlevelse, som prostituerede i slummen, samtidigt med at Jack the Ripper hærger i Whitechapels gader.

Jack the Ripper: The Musical

© Musicalteatret 2019, Foto: Ole Overgaard

Centralt i ‘Jack the Ripper: The Musical’ står syv kvinder, der på hver deres måde skinnede igennem; Eliza Cooper (Freja Silke Højberg Stenbæk), Catherine Eddowes (Oliviahelene Roskjær Toft), Lily (Clara Frederikke Rose Lundberg), Mary Ann Nichols (Hannah Madeleine Juul Toft), Elizabeth Stride (Christine Maria Engelsted Risum), Mary Jane Kelly (Malaika Berenth Mosendane) og Annie Chapman (Katrine Juliane Krone). Om det var deres sindssygt stærke og overraskende kraftfulde stemmer, flabede, flirtende og fandenivoldske attitude, varme personlighed eller styrken bag deres karakterudvikling, så fik de hver især sat deres distinkte aftryk i min erindring.

 

Et hav af misrøgt, ulykke og død
‘Jack the Ripper: The Musical’ blev, foruden den lidt for spændende historie samt stærke karakterer og skuespilpræstationer, i den grad båret af de mange iørefaldende og spændende musiknumre, samt Musicalteatrets kæmpe ensemble. Det store udstyrsstykke ud i kulisser og rekvisitter var der nemlig ikke meget af, men det der var, fungerede til formålet, netop fordi ensemblet stod for at udfylde resten. Og scenerne stod derfor aldrig stille, men havde hele tiden sit eget liv. Blandt mine personlige favoritter var henholdsvis scenen under sangen ‘London i forfald’ (plus opfølgeren ‘Verden i forfald’) og ‘Frels mig’, hvor menneskekroppe udgjorde et altopslugende hav af misrøgt, ulykke og død. En på en og samme tid levende og uhyggelig koreografi. At det samtidigt var sangen ‘Hjem’, der gjorde det største indtryk på mig, handlede uden tvivl om Oliviahelene Roskjær Tofts imponerende præstation med at synge så godt, og med så meget indlevelse, stående såvel som liggende.

Jack the Ripper: The Musical

© Musicalteatret 2019, Foto: Ole Overgaard

Om identiteten på Jack the Ripper bliver afsløret i ‘Jack the Ripper: The Musical’, vil jeg lade være op til dig selv at finde ud af. Personligt står jeg efter endt forestilling, ud over de mange andre ubekendte faktorer i Jack the Ripper sagen, nu ydermere tilbage med spørgsmålet om, hvorvidt der rent faktisk var nogen den gang i 1888, der har vidst hvem Jack the Ripper egentlig var?

 


Titel: ‘Jack the Ripper: The Musical’
Sted: Folketeatrets Store Turnéscene
Dato: 25. April – 11. Maj 2019
Spilletid: 2 timer og 40 minutter inkl. pause.
Uegnet for børn under 15 år

Instruktør: Rasmus Mansachs
Manuskript: Rasmus Mansachs
Koreograf: Rasmus Mansachs
Korleder/sanginstruktør: Jakob Blegvad Stenz
Instruktørassistent: Madeline Heltberg
Sange: Rasmus Mansachs & Lars Rahbek Andresen
Musikansvarlig: Lars Rahbek Andresen
Lys: Mikkel Bedsted
Lydsporet: Mikkel Nordenhof
Produktionsleder: Morten Heebøll
Scenemester: Mik Glad Lind
Kostumier: Nina Rosalina Brostrøm Laumann
Rekvisitør: Maja Juul Paustian
Medvirkende: Mette Abildgaard, Nana Arnfred, Elisabeth Bergstrand-Poulsen, Nicoline Cornelius Buch-Hansen, Lou Bøttger, Carl Carlander, Maria Benedikte Christensen, Nete Tvorup Christensen, Sophie Angelbo Christensen, Ashley Laura Toft Clarke, Kimmie Krüger Clausen, Oline Liliegreen Damø, Stefan David, Nathaniel Ellekjær, Nadia Eriksen, Kamille Bomann Frewald, Anna Mathilda Gilham, Amanda Høgfeldt Hansen, Filip Mørup Hansen, Line Hesdam, Rebekka í Holusteini, Sabrina Hougaard, John Holmgren Brohammer Jensen, Sebastian Møller Jørgensen, Katrine Juliane Krone, Christine van Cuyl Kuylenstierna, Clara Frederikke Rose Lundberg, Frederik Stii Malmborg, Julie Matschafsky, Matteo Mikkelsen, Malaika Berenth Mosendane, Mark Fjordbæk Oreskov, Maiken P. Rais, Niclas Spangegaard Rasmussen, Signe Rasmussen, Christine Maria Engelsted Risum, Emma Ryborg, Rikke Marie Sauer, Christine Emilie Schultz, Kalle Tuborgh Solmer, Fjeder Stavnstrup, Freja Silke Højberg Stenbæk, David Svane, Michael Gade Thomsen, Hannah Madeleine Juul Toft, Oliviahelene Roskjær Toft, H. Christian Vang, Sophie Højvang Woode

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s