‘Fremtiden’ – Nørrebro Teater

‘Fremtiden’: Lørdag aften havde Flyvende Grise urpremiere på Frederiksbergscenen med deres forestilling ‘Fremtiden’. På scenen agerede den geniale ‘the-one-man-on-stage-himself’ Thomas Corneliussen i rollerne som en nær fremtids menneskehed, i denne omgang akkompagneret af ikke mindre end to KUKA-industrirobotter. En cocktail som klart definerede og fastslog forestillingens fortælling, fremtiden – og hvad denne måtte bringe. ‘Fremtiden’ er en forestilling om håb og frygt; om den menneskelige eksistens som sættes på prøve og udfordres til det yderste. En forestilling du ikke bør gå glip af, hvis på tæt hold og med egne øjne vil opleve mennesket og teknologien i fuld aktion og tæt samspil.

Fremtiden

© Flyvende Grise 2014, Foto: Flyvende Grise

Teknologiens vidtrækkende verden
Fremtiden, noget endnu ikke indtrådt, uforudsigeligt, sikkert såvel som usikkert, men ikke mindst skitseret i utallige forestillede udgaver; tænk bare på ‘Star Wars’, George Orwell’s ‘1984’, ‘Blade Runner’, ‘Rumrejsen år 2001’ og mange mange flere. De fleste af dem dog altid lettere dystopiske fortællinger, om en verden fyldt med fjendtlighed, mistillid, mærkværdige væsener samt teknologi på et langt højere niveau og mere udbredt plan end det vi endnu kender fra dagens samfund. En teknologi som på mange måder har overtaget funktioner i samfundet, der tidligere var opfyldt af mennesket – dette med gode såvel som dårlige resultater til følge.

Fremtiden

© Flyvende Grise 2014, Foto: Bjarne Stæhr

‘Fremtiden’ tager dig med på en tidsrejse til en nær fremtid, i en verden der minder meget om nutidens, men alligevel har taget skridtet videre med særligt teknologien. En teknologi der på en og samme tid fører os mennesker sammen og fjerner os fra hinanden, når vi i stadig stigende grad mødes i kraft af teknologiens virke, men samtidigt isoleres som individer i teknologiens vidtrækkende verden.
Centralt i ‘Fremtiden’ står således to industrirobotter, som forestillingens og fortællingens bærende fortællende elementer, der begge tilføjer et imponerende stykke præcisionsarbejde, dette i tæt samspil med Thomas Corneliussen, som endnu en gang leverer en flot præstation ud i et utal af roller. Roller som alle er sat overfor vidt forskellige udfordringer. I ‘Fremtiden’ møder vi blandt andet en rig invester, en officer i sikkerhedstjenesten, en fremadsynet forsker, en offerramt dreng og mange flere, som alle stille og roligt flettes godt og grundigt sammen i deres individuelle historier – alle historier roterende om teknologiens akse; politiske, økonomiske såvel som menneskelige.

 

Mekanisk vs. organisk
Når jeg sætter mig til rette for at se en af Flyvende Grises altid overraskende forestillinger, ved jeg aldrig, hvad jeg kan forvente at se og opleve, på nær fuldstændig fantastisk overrumplende overraskelser. Og selv det at jeg på forhånd altid kan forvente at blive overrasket, kommer alligevel altid som en glædelig overraskelse for mig hver gang – simpelthen fordi jeg på ingen mulig måde, i min vildeste fantasi, har kunnet forestille mig, hvad jeg ville komme til at se ske på scenen.

Jeg må dog se min egen forvænthed godt og grundigt i øjnene, for Thomas Corneliussens særegne og helt igennem fantastiske glød, humor samt overraskende præcision og præstation ud i naturlige overgange, oplevet i tidligere forestillinger som ‘Mørke’ og ‘Historien om ALT’, synes i ‘Fremtiden’ at forsvinde for meget i det teknologiske hav af robotter og information. Jeg savnede personligt Thomas Corneliussen i forestillingen, for en mere organisk oplevelse. Teknologiens evner strækker sig simpelthen ikke udover det mekaniske og meget fast styrende, men dog formidable præcisionsarbejde – som beviset på at teknologien alligevel endnu ikke formår at tage fuldstændigt over ud i menneskets mange funktioner.
Det bliver således i slående kontrast til robotternes tilstedeværelse, at Thomas Corneliussens menneskelige fejlbarlighed forstærkes og vendes til selve forestillingens styrke – ufærdigt stadie eller ej. Den løbende tilslibning, hvor vigtige replikker skulle hjælpes på vej, bliver en force der ikke bare tilføjer forestillingen et naturligt præg, men samtidigt understreger kontrasterne mellem teknologien og mennesket; i ‘Fremtiden’ fremstillet ved teknologiens overtag og den menneskelige skrøbelighed, hvor livet på mange måder bliver på teknologiens præmisser.

Fremtiden

© Flyvende Grise 2014, Foto: Bjarne Stæhr

 

En turbulent og virtuel ”dans”
‘Fremtiden’s noget mekaniske fortælling betyder at de mange fragmenterede historiers enkelte individualitet kun får mulighed for at udvikle sig ganske lidt, dette til forskel fra tidligere forestillinger i Flyvende Grise, hvor én historie især står centralt og udvikler sig fra start til slut omgivet af andre mindre historier. Et forhold der samlet set betød, at jeg sad tilbage med en lettere tom fornemmelse, uden et lige så klart budskab, som jeg tidligere har kunnet taget med mig videre fra mine oplevelser med Flyvende Grise.
‘Fremtiden’ har dog en masse rigtig fine tematikker i ærmet, og byder alt i alt op til en turbulent og virtuel dans ud i den menneskelige eksistens. Så herfra kan der kun lyde den varmeste anbefaling – Flyvende Grise er altid en oplevelse værd! Og jeg ser personligt frem til hvad fremtiden må byde på.

 


Titel: ‘Fremtiden’
Sted: Frederiksbergscenen
Spilleperiode: 22. marts 2014 – 16. april 2014
Varighed: ca. 1 ¼ time uden pause

Idé og koncept: Flyvende Grise
Instruktion: Moqi Simon Trolin
Scenografi: Nicolaj Spangaa
Lysdesign: Andreas Buhl
Lyddesign: Janus Jensen
Komponister: Maja Romm & Mark Solborg
Robotprogrammør: Jonas Jongejan
Producent: Søren Normann Hansen
Manustript: Thomas Corneliussen, Lucas Svensson, Paul Collier og Moqi Simon Trolin
På scenen: Thomas Corneliussen og to KUKA-industrirobotter

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s